Alimentació, agricultura i ramaderia, els sectors més esperançats en resistir l’impacte socioeconòmic de la Covid-19

04/11/2020

Segons una enquesta encarregada pel Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida a la Universitat de Lleida

Els sectors de l’alimentació, l’agricultura i la ramaderia són els més esperançats de la demarcació en resistir l’impacte socioeconòmic pels efectes de la pandèmia, segons apunta una enquesta encarregada pel Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida a la Universitat de Lleida (UdL).

 

La meitat dels enquestats opinen que la seva facturació es mantindrà igual o disminuirà únicament, al voltant d’un 10%. Es tracta d’indústries relacionades amb el consum de béns de primera necessitat que han sofert restriccions d’activitat i han generat necessitats d’ocupació.

 

El resultat d’aquesta anàlisi de l’impacte econòmic de la pandèmia de la Covid-19 al teixit productiu lleidatà va ser presentat, ahir dimarts, pel diputat de Transformació Econòmica, Carles Gibert, a les entitats econòmiques i els agents socials del territori en una reunió virtual.

 

Gibert va voler recordar que una de les claus d’aquest estudi és que “ha de servir per contribuir al procés de definició de mesures de suport per accelerar la fase de recuperació econòmica i optimitzar l’aplicació dels recursos que des de diferents associacions empresarials i institucions locals, regionals, estatals i europees es puguin posar a disposició del territori per superar aquesta crisi”.

 

A l’altra banda de l’espectre econòmic es trobarien sectors com l’esport, l’oci i el lleure, així com l’hostaleria i la restauració, que creuen que perdran més de la meitat dels seus ingressos bàsicament pel tancament de l’establiment per obligació legal o per impossibilitat de dur a terme la seva activitat. Aquestes activitats, immerses en el sector del turisme, unides al comerç, són els exemples més clars d’afectació per la crisi de la Covid-19 amb un impacte altament negatiu en les seves vendes derivat de les mesures de limitació de la lliure circulació de la població.

 

Així mateix, en el sector del transport i la logística, malgrat els forts descensos patits en la seva activitat pel tancament d’empreses del retail i de l’hostaleria i el turisme, alguns empresaris únicament preveuen lleus reduccions de la xifra de negocis.

 

També és rellevant que la majoria de les empreses exportadores de Lleida preveuen que les seves exportacions, comparades amb les de l’exercici anterior, disminueixin com a conseqüència de la crisi, degut a la caiguda de la demanda exterior, les anul·lacions de comandes amb la dificultat de trobar nous clients i els problemes logístics i de transport patits. A més, les expectatives sobre la generació d’ocupació en general són negatives.

 

L’estudi també revela que la pandèmia ha obligat a introduir canvis en l’operativa de l’activitat de les empreses, modificant els costums i assajant noves dinàmiques en la gestió. La prova és que en un 22% dels casos s’ha implantat el teletreball, en particular en aquelles empreses que podien realitzar la seva activitat a distància.

 

El propòsit d’aquest estudi és obtenir una diagnosi el més precisa possible dels efectes de la Covid-19 soferts per les empreses durant els primers mesos de la pandèmia, mitjançant les opinions dels seus directius i/o propietaris sobre la situació actual i de les expectatives de recuperació dels seus negocis.

 

Els empresaris enquestats demanen ajudes directes per a la reconstrucció dels seus negocis. En concret, bonificacions fiscals o finançament mitjançant subvencions per atendre les seves obligacions de pagament més imminents, així com la introducció d’incentius per digitalitzar l’empresa, la venda per Internet i el teletreball. La reducció o suspensió del pagament del lloguer dels negocis tancats per les mesures oficials preses en la pandèmia o l’emissió d’una línia d’avals per atendre les necessitats de liquiditat són accions demandades que facilitarien a les pimes i els autònoms la sortida de la crisi.

 

Talarn: “la societat ha d’apostar pel consum de proximitat”

 

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, assegura que aquesta anàlisi també ha de servir “perquè la societat sigui conscient en global de quina és la problemàtica econòmica del teixit productiu local”, instant “institucions, entitats i la ciutadania en general a donar una resposta basada en l’aposta del consum de proximitat”, al mateix temps que fa una crida per tal que “cada administració i cada entitat intenti a partir d’ara maximitzar els seus esforços de manera col·laborativa en pro d’un objectiu comú, que és la recuperació del teixit productiu local”. També destaca Talarn que un exemple que l’administració està escoltant els agents econòmics és que la Generalitat ja està aplicant una de les principals mesures que reclamen a l’enquesta: que cada pla de contingència per lluitar contra la Covid-19 tingui al costat un paquet de mesures per pal·liar els efectes econòmics negatius.

 

L’esmentat informe s’ha realitzat mitjançant una mostra de 911 enquestats entre empresaris i autònoms ubicats a Lleida i a la seva província amb respostes obtingudes durant els mesos de juliol i agost de 2020. L’enquesta s’ha difós amb la col·laboració d’associacions empresarials i ens locals de la demarcació.

 

L’estudi complet es pot consultar a: http://promocioeconomica.cat/informe-sobre-els-resultats-de-lenquesta-de-la-crisi-de-la-covid-19-a-lleida-i-la-seva-demarcacio/

Infolleida