El Govern impulsa la campanya "Fas 6 anys. Tria un llibre", que vol implicar tota la societat per fer de la lectura un objectiu de país

15/10/2018

La campanya és una de les activitats destacades del Pla Nacional de Lectura, que el Govern assumeix com una de les seves accions principals de la legislatura

La consellera de Cultura, Laura Borràs, i el conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, han escollit la biblioteca d’un col·legi, concretament la de l’escola Orlandai de Barcelona, per presentar aquest matí la tercera edició de la campanya “Fas 6 anys. Tria un llibre”, a través de la qual els 78.567 infants que durant el 2018 fan o han fet 6 anys rebran una targeta a casa que, acompanyats d’un adult, podran anar a bescanviar a una llibreria per un llibre de temàtica infantil, amb un preu màxim de 13 euros, amb l’objectiu d’ajudar-los a crear la seva pròpia biblioteca.
 
El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, i la consellera de Cultura, Laura Borràs, han manifestat la voluntat Govern de la Generalitat de fer de la lectura un objectiu de país i per fer-ho, “hem d’implicar a tothom”: escoles, famílies, llibreters, editors, bibliotecaris, autors, traductors... Per aquest motiu, la presentació s’ha fet des d’una escola, des d’una biblioteca escolar.
 
El conseller d’Ensenyament, Josep Bargalló, ha explicat que “hem triat aquesta escola perquè és una escola amb molta història, fundada per la Maria Teresa Codina i la Marta Mata, també fundadores de l’associació Rosa Sensat. És una escola que té una llarga trajectòria, tenen molts projectes d’innovació educativa i un d’ells al voltant de la lectura i la biblioteca”.
 
El titular d’Ensenyament ha destacat que “el compromís en aquesta nova etapa és reprendre el treball en forma de biblioteca escolar amb propostes molt diverses, perquè les escoles i els entorns són molt diferents. Hi ha escoles que tenen en el seu entorn una biblioteca, d’altres que tenen una biblioteca allunyada i d’altres que no en tenen. Per tant la biblioteca escolar ha d’esdevenir la biblioteca pública de l’entorn”.
 
Per la seva banda, la titular de Cultura ha dit que “llegir s’encomana” i que és feina de tots treballar per enfortir l’hàbit lector. Borràs ha explicat que, des d’avui mateix, els nens que facin 6 anys rebran a casa seva una carta del president de la Generalitat amb una targeta que podran bescanviar a una llibreria per un llibre. “No es tracta només de bescanviar un llibre, sinó que els llibreters puguin dedicar temps a aquelles famílies que, en alguns casos, és la primera vegada que entren a una llibreria”, i que els nens i les nenes que aprenen a llegir comencin a elaborar la seva primera biblioteca.
 
En aquest sentit, la consellera Borràs ha explicat que la campanya d’enguany vol “aprofundir en la prescripció lectora” i compta amb una novetat, les vídeorecomanacions, que incorpora lectors de totes les edats: mestres, pares i mares, bibliotecaris, llibreters, autors, editors, traductors, nenes i nenes. Els vídeos es penjaran en l’espai digital de la campanya i es convida a tothom a participar-hi a través de les xarxes socials amb l’etiqueta #LlegirEnsFa. “És la millor manera de transmetre aquesta passió per la lectura, a partir de la lectura d’un llibre”, ha dit Borràs.
 
La consellera de Cultura ha destacat que aquesta iniciativa, que comença avui, ha de ser el tret de sortida d’una campanya de lectura que ha d’involucrar tot el país, i que ha de servir per “impulsar encara més un pla de Govern, el Pla Nacional de Lectura 2020, perquè és un dels reptes de país”.
“Llegir ens ha de poder fer ser més lliures, en tota la dimensió més forta que en aquest moments necessitem més que mai; llegir sempre és el que fa caure fronteres i trencar barreres, sobretot les mentals, que són les més difícils”.
A l’acte de presentació també hi ha assistit la presidenta de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, Montse Ayats; el secretari general del Gremi d’Editors de Catalunya, Josep Lafarga; el vicepresident del Gremi de Llibreters de Catalunya, Marc Caparrós; la presidenta del Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, Anna Maria Macià; i el president del CONCA, Carles Duarte, entre d’altres.

La campanya, que finalitza el 30 de novembre, vol fomentar els hàbits de lectura entre els menors que comencen a llegir, incentivar la compra de llibres a tot el territori català, donar valor al llibre com a eina de coneixement i fomentar la prescripció de la lectura. La iniciativa, impulsada pel Departament de Cultura, compta també amb la ferma implicació del Departament d’Ensenyament, que garanteix el foment de la prescripció de llibres de lectura entre companys de classe durant tot el curs escolar.
 
L’esperit transversal d’aquesta campanya queda palès en el fet que també compta amb la implicació del Gremis de Llibreters de Catalunya, el Gremi d'Editors de Catalunya, l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, la CorporacióCatalana de Mitjans Audiovisuals, l’ONCE, i la col·laboració del Departament de Vicepresidència, Economia i Hisenda, i el Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència.
 
En aquest sentit, cal destacar que gràcies a un conveni amb l’ONCE, els infants amb discapacitat visual rebran també una targeta en braille perquè puguin escollir llibres de temàtica infantil editats en aquest llenguatge.
 
El Departament d'Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència i el Departament de Cultura faran difusió de la campanya “Fas 6 anys, Tria un llibre” entre els catalans residents a l’exterior. L’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) enviarà la targeta als infants inscrits al Registre de catalans a l’exterior per bescanviar-la per un llibre a escollir a través de la plataforma Libelista.cat.
Aquesta acció forma part del Pla Nacional de Lectura 2020 i és un exemple de la voluntat del Govern de la Generalitat de situar la lectura en el centre de les polítiques públiques i establir projectes comuns per fer de la lectura un objectiu de país.
 
Aquesta tercera edició dona continuïtat a una campanya ben acollida per la ciutadania i que compta amb la implicació creixent de les llibreries d’arreu de Catalunya. El 2016 hi van participar més de 200 llibreries, en l’edició de l’any passat s’hi van adherir 268 i en la d’enguany ja n’hi 287.
 
En les dues edicions de la campanya que ja s’han dut a terme hi han participat 63.588 nens d’arreu de Catalunya, i s’han adquirit 12.664 títols diferents. El català destaca com a llengua de preferència en la tria del llibre. En l’edició 2016 va representar el 62,2% dels exemplars venuts, xifra que l’any passat va créixer fins al 69,50%.
Infolleida