Els museus de Lleida s'obren al territori amb una cinquantena d'activitats per celebrar el Dia Internacional dels Museus

15/05/2018

Els onze museus de la xarxa oferiran aquesta setmana al públic una cinquantena d’activitats culturals i lúdiques per celebrar el Dia Internacional dels Museus (DIM), que té lloc anualment el 18 de maig amb la finalitat de posar en valor i atansar aquestes institucions a la societat. La 41a edició del DIM té enguany el lema “Museus hiperconnectats: nous enfocaments, nous públics” i vol posar èmfasi en les connexions que els museus estableixen amb la comunitat, el seu paisatge cultural o el seu entorn natural.

 

Amb la Jornada de Portes Obertes (dia 18) i la Nit dels Museus (dia 19) com a actes centrals, el DIM oferirà als visitants propostes de tot tipus, començant per les més habituals com ara exposicions temàtiques, conferències, concerts i música en directe, presentacions de peces museístiques i de llibres, visites guiades (algunes a càrrec d'alumnes de Primària i Secundària), itineraris pedagògics urbans i activitats infantils.

 

 Més singulars són iniciatives com ara activitats de planetari, un tast de vins d'àmfora, tallers de cal·ligrafia medieval, de pintura romànica mural i sobre taula o de paleontologia, visites a adoberies i a castells, projeccions de vídeo sobre façana, performances d'improvisació multidisciplinàries, ballades de swing, exposició de peces en aparadors de botigues o sessions d'il·lusionisme. 

Una de les novetats de la campanya promocional del DIM d'enguany és el joc virtual “La Peça Misteriosa”, un enigma adreçat als usuaris de les xarxes socials dels onze museus que formen part de la xarxa sota el hashtag #DIMisteri2018. En aquest joc ludicocultural cada museu ha publicat missatges a les xarxes “informant” sobre l’aparició a les seves sales d’una ”peça misteriosa” que pertany a un altre museu de la xarxa. A partir d’aquí, els usuaris havien d’endevinar de quina peça es tracta, de quina època és i a quin museu pertany realment.

 

A propòsit d'aquest joc virtual cal recordar que precisament el lema d'enguany, “Museus hiperconnectats: nous enfocaments, nous públics”, incideix en el fet que les noves tecnologies permeten als museus arribar més enllà del seu públic habitual per mitjà d’una cosa tan senzilla com és un hashtag, i al mateix temps presentar les seves col·leccions d’una manera diferent i totalment innovadora, atraient així audiències noves i superant les limitacions d’espai i de temps.



Els museus que formen part de la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran són l’Ecomuseu de les Valls d'Àneu (Esterri d'Àneu), el Museu Comarcal de Cervera (Cervera), el Museu Comarcal de l'Urgell (Tàrrega), el Museu d'Isona i la Conca Dellà (Isona), el Museu d'Art Jaume Morera (Lleida), el Museu de la Noguera (Balaguer), el Museu de Lleida (Lleida), el Musèu dera Val d'Aran (Vielha), el Museu Diocesà d'Urgell (la Seu d'Urgell), el Museu Diocesà i Comarcal de Solsona (Solsona) i el Museu de Guissona (Guissona).

Infolleida