"La sardana en el currículum escolar, com fer-ho possible?" obté el Premi al Foment d’Estudis Sardanistes
La Confederació Sardanista de Catalunya ha guardonat el professor i pedagog Josep Maria Simón i Auberni amb el Premi al Foment d’Estudis Sardanistes, pel treball La sardana en el currículum escolar, com fer-ho possible? Aquesta distinció li va ser lliurada el proppassat dia 14, a la ciutat rossellonesa de Perpinyà, en l’acte de cloenda de la Capital de la Sardana 2019. Entre les institucions i autoritats presents a l’acte hi havia en Jordi Ignasi Vidal i Giné, Paer en Cap de la ciutat de Balaguer, ja que Balaguer serà la Capital de la Sardana 2021.
L’origen d’aquesta proposta didàctica es troba en el curs 1989-90, amb els tallers que, sota la denominació Saltem i Ballem i organitzats per la Federació Sardanista de les Comarques de Lleida, servien als escolars de Ponent per aprendre a ballar la sardana a les escoles, però fora de l’horari lectiu. Cap al 2007-2008, la mateixa FSCLL considerà que la millor manera de normalitzar la dansa nacional era aconseguir que formés part de l’horari lectiu. Un cop aquest objectiu ha estat assolit i el nombre d’inscrits en aquesta segona modalitat ha anat en constant augment, des de la federació es creu convenient que, per perpetuar-se en el context social i cultural del país, no sols ha de cohabitar amb les àrees que configuren el currículum acadèmic, sinó que ha de formar-ne part.
I aquest és el nou repte a adquirir. Una fita que, tal com demostra l’estudi, es pot dur a terme, com a treball interdisciplinari i cooperatiu, dins el currículum acadèmic del cicle superior d’educació primària. Aquest nou enfocament, basat en un aprenentatge significatiu, inclusiu i competencial, suposa un seguit de canvis en el disseny curricular de cada centre i en l’estructura organitzativa (espais, horaris, materials, recursos...) i que són detalladament analitzats, per tal que serveixin d’orientació a cadascun dels equips de mestres responsables tant de l’elaboració de la pròpia programació (elecció de continguts, d’objectius, d’activitats de diferent nivell, de tipus, criteris i instruments d’avaluació, tria -d’acord a la diversitat- d’alumnes que formaran cada equip, temporització del procés...) com de dur-la, després, a la pràctica i avaluar-la, de manera compartida, amb els monitors de sardanes i amb els alumnes.
Cal esmentar que s’està implementant, gràcies a l’aval dels Serveis Territorials d’Educació de Lleida i dels claustres respectius, a diferents centres escolars. Actualment ja és present a les comarques de les Garrigues, del Pla d’Urgell i de la Segarra.