Alemany fa un pas endavant en la humanització dels processos i impulsa un nou projecte perquè els Centres Especials de Treball fabriquin els seus productes

13/03/2023

La primera iniciativa es materialitza amb una línia d’ametlles acabades de torrar, que es produeixen, envasen i etiqueten al CET La Torxa i que es poden adquirir on-line en només 48 hores o a sis establiments de la cadena lleidatana de supermercats Plusfresc

Torrons i Mel Alemany ha fet un pas endavant en la humanització dels seus processos, creant una nova línia d’activitat, en la qual els Centres Especials de Treball (CET) fabricaran els seus propis productes. La primera iniciativa en aquest àmbit es materialitza amb l’elaboració d’una línia d’ametlles acabades de torrar, que es produiran, envasaran i etiquetaran al CET de la Torxa de Lleida. La gamma de fruits secs de l’empresa familiar d’Os de Balaguer es podrà adquirir on-line només 48 hores després de la seva producció i de forma presencial a sis establiments de la cadena lleidatana de supermercats Plusfresc (Sunka Lleida, Balaguer, Mollerussa, Ciutat Campus Lleida, Nova Balàfia Lleida i Ciutat Elisis Lleida).

Segons explica el gerent de Torrons i Mel Alemany, Ferran Alemany, el projecte suposa un complement, un pas endavant més en la filosofia de la firma, basada en la humanització dels processos productius i en la desrobotització de les tasques, atorgant el protagonisme a les persones. “Fins ara, la nostra col·laboració amb els CET se centrava en la cessió de producte, ara seran ells els que el fabriquin, envasin i etiquetin”. Les ametlles, seleccionades per Alemany en un entorn de proximitat, es torren al forn instal·lat al centre de La Torxa i compten amb l’assessorament en l’elaboració del xef lleidatà Ivan Pascual, encarregat de garantir que es mantingui la qualitat organolèptica del producte.

El producte, que està fet sota el concepte de l’elaboració conscient, es caracteritza per la seva alta qualitat, fruit de la selecció de la matèria primera, les millors ametlles de proximitat, realitzada per Alemany, el torrat amb la maquinària aportada per la firma d’Os de Balaguer i l’orientació gastronòmica del xef Ivan Pascual.

ELS ORÍGENS D’ALEMANY: EL CARAMEL DE MEL DE L’ÀVIA MUNDETA

La història de Torrons i Mel Alemany que s’inicia a finals del segle XIX quan la Sra. Mundeta feia un caramel amb la mel i els fruits secs de la zona. Atès que el Montsec és un terreny aspre i difícil per al conreu, aquesta activitat els resultava una bona alternativa. Aquest caramel es venia als mercats i de forma típica a les trobades de les ermites de l’entorn. D’allí en va sortir el torró que encara produeixen a dia d’avui en les gammes més clàssiques: el tou i el dur.

El proper salt endavant en l’activitat familiar fou l’any 1929, quan el fill de la Sra. Mundeta va visitar l’Exposició Universal de Barcelona, on va comprar una primera màquina per coure la pasta.

Paral·lelament, als anys trenta, el Sr. Miquel Alemany i Boix va començar a treballar amb les abelles i a produir mel amb les tècniques de les arnes mòbils, les quals permetien augmentar considerablement la producció amb molts menys esforços. Va ser un monjo del Monestir de les Avellanes, del mateix municipi d’Os de Balaguer, el que li va ensenyar l’ofici.

El volum de mel que comercialitzava va anar creixent fins que el seu fill, Miquel Alemany Hospital va instal·lar-hi l’envasadora als anys setanta, fet que va permetre a Alemany entrar al mercat amb força amb una marca pròpia. Els fills (Ferran i German Alemany) s’incorporarien els anys 90.

 
CLÀSSICS AMB EL TORRÓ I INNOVADORS AMB LA MEL

Amb els torrons, els Alemany són molt clàssics. Elaboren amb la fórmula tradicional del segle XIX i fan el dur i el tou. Han afegit algunes varietats com el crocant, el bombó ametlla i la crema torrada, aquesta darrera amb una gran acceptació entre els consumidors per la tendresa de la massa i el punt cremat. Els torrons estan fets de forma totalment artesanal i envasats en formats tradicionals principalment.

Amb la mel però, són innovadors i de fet la mel és la base de tots els seu productes, des del torró a les mels amb valor afegit com el còctel apícola, la mel amb gelea o propòlis així com una línia més gourmet (amb la mel amb pell de taronja o mel amb gingebre, entre altres).

 
 L’ACTIVITAT EMPRESARIAL D’ALEMANY

Torrons i Mel Alemany, ubicada a Os de Balaguer, produeix 50 tones de torró, de les quals un 85% es venen a Catalunya, un 5% a l’Estat espanyol i un 10% a altres països, com és el cas d’Anglaterra. Alemany però, està apostant fortament per la mel. De les 550 tones de mel que envasa, un 80% es consumeix a Catalunya, un 5% a l’Estat espanyol i un 15% va destinada a l’exportació.

Els productes Alemany es poden comprar als supermercats Plusfresc, Condis, BonPreu, Casa Ametller, El Corte Inglés, Sorli Discau, Caprabo, entre altres, a més d’agrobotigues, establiments turístics i comerç tradicional o gourmet.
Infolleida. FOTO: Anna Requena